Diàleg d’ombres de Lluïsa Cunillé i Junichirô Tanizaki

Diàleg d’ombres de Lluïsa Cunillé i Junichirô Tanizaki

La filòloga i escriptora, Laia de Ahumada, planteja un diàleg entre algunes peces de Lluïsa Cunillé i Elogi de l’ombra de Junichirô Tanizaki. De Ahumada valora la capacitat de trobar bellesa dins les profunditats ombrívoles de l’ànima humana, tan present en els textos de Tanizaki com en els de Cunillé, on “allò que s’amaga té tant o més valor que allò...
El banquete de las consecuencias

El banquete de las consecuencias

L’assagista Víctor Lenore, a partir de la lectura d’algunes de les obres més representatives del teatre explícitament sociopolític escrit per Lluïsa Cunillé al llarg dels darrers dotze anys, posa en valor el discurs crític amb què Cunillé retrata una realitat política endèmicament corrupta marcada per unes dinàmiques sentimentals que contribueixen a silenciar l’augment de desigualtat...
«Vull que la meva escriptura sigui fotografiada per explicar el moviment de la meva mà»

«Vull que la meva escriptura sigui fotografiada per explicar el moviment de la meva mà»

[Aquest article es va publicar per primer cop en anglès a la revista online Rosa Mercedes del Harun Farocki Institut, núm. 2. (N. de l’e.)] Traducció de Marc Villanueva Mir   Se m’ha convidat a donar la meva opinió com a artista sobre el moment actual, ara que la majoria d’espais artístics estan tancats i...
'La nit' de Lluïsa Cunillé: parece un obituario pero es un informe de vida laboral

‘La nit’ de Lluïsa Cunillé: parece un obituario pero es un informe de vida laboral

L’escriptora Cristina Morales s’aproxima a l’obra La nit (2006) de Lluïsa Cunillé. En una època en què el treball es filtra fins als espais més íntims, Morales evidencia la crítica irònica implícita en uns personatges que viuen asfixiats per un món laboral precari que ni és vida ni els permet ser lliures.   Salí en...
Editorial núm. 42

Editorial núm. 42

Si per alguna cosa s’ha caracteritzat l’any 2020 que ara s’acaba ha estat per fer entrar en crisi la nostra manera de viure. El nostre dia a dia, els nostres hàbits, la manera de relacionar-nos entre nosaltres, s’han vist alterats de manera tan profunda que, passi el que passi els propers mesos, serà complicat tornar...
Més enllà del confinament: una carta a les artistes escèniques

Més enllà del confinament: una carta a les artistes escèniques

[Aquest text es va publicar per primer cop en anglès («Beyond the Time of the Right Care: A Letter to the Performance Artist») el 21 d’abril de 2020 dins la sèrie «Lockdown Theatre», una col·lecció d’experiments mentals teòrics sobre la crisi del coronavirus, comissariada i editada per Maximilian Haas i Joshua Wicke per a la...
Les paraules mortals

Les paraules mortals

La qüestió de si les paraules parlen no té resposta si volem ser substancialment actuals. La pregunta no queda contestada, roman pendent. El tren de les paraules, de totes les edats, globalment i sense pausa, roman en situació de disponibilitat i d’espera. La paraula i la cosa, la paraula i el fet, la paraula i la situació,...
Teatre i discurs públic

Teatre i discurs públic

El teatre és un discurs públic. Si realment ho és, ens haurem de preguntar què vol dir discurs públic. No tot discurs és públic, i no tot discurs públic és teatre. Quan és públic un discurs, i per què el teatre és un discurs públic?
La conferència com a performance (Per la implantació d'un Teatre Conferència)

La conferència com a performance (Per la implantació d’un Teatre Conferència)

La investigadora Sibylle Peters cerca les arrels de la conferència teatralitzada o lecture performance, tot posant en valor el seu fort component escènic, interdisciplinari i experimental. Partint de la retòrica, la presentació i representació de les classes magistrals de les universitats, es pregunta quins trets diferencien la conferència teatral de la científica i com aquesta es...
El teatre i la pesta (1933)

El teatre i la pesta (1933)

No deixa de ser curiós que un dels textos més profusament citats, especialment des de l’àmbit escènic, durant la crisi provocada per la pandèmia de la Covid-19 en què ens trobem immersos hagi estat El teatre i la pesta, una conferència  d’Antonin Artaud escrita l’any 1933 i recollida posteriorment dins del cèlebre El teatre i...
Escena relacional i xiuxiuejos a cau d'orella. Notes sobre el Simposi "Facin joc, formats, dispositius i aparells d’interacció (en l’escena relacional)"

Escena relacional i xiuxiuejos a cau d’orella. Notes sobre el Simposi “Facin joc, formats, dispositius i aparells d’interacció (en l’escena relacional)”

Es tracta d’un conjunt d’apunts i reflexions arran del Simposi Facin joc, formats, dispositius i aparells d’interacció (en l’escena relacional), celebrat a l’Institut del Teatre el 13, 14 i 15 d’octubre. L’article planteja un seguit de preguntes: Què és l’escena relacional en temps de pandèmia? On són els límits del joc? Com es crea l’espai...
Desengranando el circo

Desengranando el circo

Conversa entre la creadora i investigadora circense Vivian Friedrich i el també creador i pedagog Johnny Torres, mantinguda en diferents espais entre 2017 i 2019, en què reflexionen sobre el concepte de dramatúrgia i la (im)possibilitat de definició del circ contemporani, que aposta pel compromís amb la societat, allunyat tant de la idea més tradicional i convencional del...