Tras la favorable acogida de la Muestra Antológica de ETF, que tuvo lugar en los meses de enero y febrero en el Espai B del Mercat de Las Flors y en la Sala Beckett, ésta inició -el 22 de febrero- un Cicle de Teatre Breu que se propone ofrecer al público textos de reducida extensión y pequeño formato que, precisamente por estas características, pocas veces acceden a los “honores” y riesgos de la repre­sentación. Estos montajes, realizados sin más “producción” que el interés y la gene­rosidad de sus artífices, pretenden recuperar algo del espíritu del Teatre Intim de Adrià Gual. En su primera andadura, el Cicle de Teatre Breu presentó un texto de Josep Maria Benet i Jornet (La fageda), interpretado por Manuel Dueso y Xavier Ruano y otro de Pilar Alba (¿Aquí?), con Remei Barri y Txiqui Berraondo, ambos dirigidos por Sergi Belbel. Para dejar constancia de este hecho, “Pausa” cede la palabra a los críticos barceloneses que lo reseñaron.

 

MODERNOR I MODERNITAT

“La Sala Beckett no és un teatre corrent. Difícilment podria ser-ho amb les limitacions tècniques que imposa el seu espai, amb els escassos vuitanta espectadors, precàriament acomodats, que hi caben. Però té la virtut que tampoc pretén ser-ho. No és un simulacre d’una altra cosa, és, senzillament, un espai diferent amb unes regles de joc diferents. La inexistència d’una divisòria clara entre escenari i públic funciona aquí com una metàfora de la seva realitat. L’aventura de la representació no separa actors i públic en un joc exhibicionista que es pesarà finalment a la balança de l’èxit o el fracàs. Actors i públic, aquí, comparteixen un mateix viatge, un mateix interès per preguntar-se coses. Per això es troben. És, amb tota propietat, un espai de recerca, regit per les lleis de l’assaig en condicions controlades, de la rectificació, de l’aprenentatge. Però no l’aprenentatge escolar, en el sentit de capacitació per alguna cosa que ja exis­teix, sinó l’aprenentatge creatiu, que a mesura que descobreix coses va cons­truint el sistema on aquestes novetats funcionen. Aquí la novetat no té res a veure amb el circ, amb el mai no vist ni amb l’encara més difícil, no hi ha cap interès per l’efímer llampec de la sorpresa; la Sala Beckett viu en la modernitat però molt lluny de la modernor. La modernor la suplanta, la modernitat construeix el temps. La modernor viu l’angúnia de la moda, la modernitat el vertígen del pre­sent.

Per això s’agermanen, amb tota naturalitat, la primera provatura d’escrip­tura dramàtica d’una autora novella amb el primer testimoni de ruptura creativa d’un autor veterà.

(…)

La peça de Pilar Alba dura un quart d’hora, la de Benet i Jornet quaranta minuts. La primera és una divertida metàfora del joc temps real/temps evo­cat, espai de la ficció /espai de la trobada, una metàfora de la teatralitat. La segona és alhora exercici d’estil i exercici espi­ritual, una indagació sobre les possibili­tats del llenguatge de dir i d’amagar. Totes dues exigeixen de l’espectador una atenció activa, una actitud exploratòria. Entre la tensió de l’escena l’atenció del públic, com si fossin dues agulles de fer mitja, es teixeix el sentit.

A la Sala Beckett, en certs mo­ments, hi ha aquell silenci especial de les partides d’escacs. I després dels aplau­diments a la sortida, tens la impressió d’haver ajudat a obrir una finestra que mira el futur. No és pas poca cosa..”.

Diari de Barcelona

 

BUENO, Sí; BREVE, TAMBIÉN

“Si lo breve es bueno es dos veces bueno

(…).

Dos bombones, el primero, ¿Aquí?, con leche y cereza, el segundo, La Fageda, de chocolate amargo, ambos servidos con sendas puestas en escena que cabe calificar de impecables.”

El País

 

SI BREVE, DOS VECES BUENO

“La Sala Beckett ha iniciado un ciclo de teatro breve. Es una buena idea y una buena oportunidad. Si de hecho cualquier puesta en escena es una aventura que supone vencer muchas dificultades, lo que ya parece casi imposible es la nor­malidad escénica de las piezas cortas. La propuesta de la Sala Beckett es algo que, por inédito y arriesgado, obliga al máximo de respeto y apoyo

(…)

En el texto de Pilar Alba… el encuen­tro casual entre dos personajes en el columpio de un parque da lugar a un diálogo, digamos que a tres bandas porqué las actrices se dirigen al público que tienen delante. El enigma es estar en el columpio, la comunicación entre dos personajes socialmente distintos y el hacer algo aunque este sólo sea cantar. En el fondo, no obstante, no se sabe si se ha vivido o soñado. Pero, como en una prosa poética, es la trabazón de todos los elementos lo que da la tensión necesaria.

En el texto de Bernet i Jornet… los personajes, viven un doble tiempo. El actual y el recuerdo del pasado. De la relación homosexual pasada se cierne una amenaza sobre este presente fortui­to. La sombra del pasado se proyecta amenazadoramente. Para uno, el pasado es un recuerdo activo y para el otro, un olvido intencionado. Acusador y acusado se encuentran. Aunque pueda intuirse, no hay un final explícito. La sobriedad del diálogo acrecienta el misterio y la indeterminación. El resultado escénico es bueno. Una vez más y, por todo ello, hay que pensar que ese ciclo de teatro breve ha empezado con buen pie y debe instituirse como norma”.

La Vanguardia