Editorial núm. 41

Editorial núm. 41

Coincidint amb el naixement de la Sala Beckett, fa 30 anys apareixia també el primer número de la revista (Pausa.) amb la voluntat de construir un indret on la reflexió teòrica i la pràctica artística, solitàries però solidàries, individuals però col·lectives, hi visquin plegades. Des d’aleshores la revista ha viscut diferents etapes, amb alguns períodes...
La veu del cos-que-dansa

La veu del cos-que-dansa

Bojana Kunst ens parla sobre el canvi que s’esdevé en la dansa a principis del segle XX, quan el cos-que-dansa deixa de ser un cos obedient per empoderar-se i entrar en un nou paradigma de representació. Així mateix, la filòsofa i dramaturga eslovena reflexiona sobre com aquest canvi impulsat per la dansa contemporània ressona en...
Performance, matrimoni i nacionalitat

Performance, matrimoni i nacionalitat

El matrimoni no és només la institució que possibilita la unió de dues persones per amor, sinó també una de les poques vies per a la migració legal. En aquesta ponència, Marc Villanueva Mir parteix de les tesis de J.L. Austin, Jacques Derrida i Judith Butler per reflexionar sobre la performativitat que connecta els conceptes...
Tancar els ulls i tirar endavant

Tancar els ulls i tirar endavant

Baró d’Evel és una companyia d’arts escèniques liderada per Camille Decourtye i Blaï Mateu Trias, ell provinent de la tradició del clown mentre que ella, per tradició familiar, sempre ha estat unida al món dels cavalls. La parella es va conèixer a Châlons-en-Champagne, França, a l’escola d’estudis superiors CNAC (Centre National des Arts du Cirque)....
«El dramaturgo es un traductor inverso, trabaja en una lengua que nunca va a ser la final.» Una xerrada amb Gabriel Calderón.

«El dramaturgo es un traductor inverso, trabaja en una lengua que nunca va a ser la final.» Una xerrada amb Gabriel Calderón.

En aquesta trobada moderada per Carles Batlle, el dramaturg, director i actor uruguaià Gabriel Calderón repassa la seva trajectòria tot reflexionant, essencialment, sobre els seus textos Ex, que revienten los actores i Or. Tal vez la vida sea ridícula, posant l’accent en què significa, per a ell, ser dramaturg en el seu context geogràfic, històric...
Dramatúrgia de l'altre lloc

Dramatúrgia de l’altre lloc

Partint de la seva primera trobada a Montevideo en un seminari de l’escola d’art dramàtic i a través del relat de la seva relació personal i artística, el dramaturg i director uruguaià Sergio Blanco fa un repàs íntim de la trajectòria del seu compatriota Gabriel Calderón. Blanco, mitjançant detalls de la seva personalitat i de...
«Ser y no ser al mismo tiempo.» Una conversa amb Sergio Blanco

«Ser y no ser al mismo tiempo.» Una conversa amb Sergio Blanco

En aquesta trobada amb alumnes de l’Institut del Teatre conduïda per Carles Batlle, el dramaturg i director uruguaià Sergio Blanco desenvolupa un concepte central en la seva escriptura: l’autoficció. Analitzant el que significa endinsar-se en aquest gènere, Blanco ens condueix a través dels seus processos creatius per explicar-nos la seva manera d’entendre l’escriptura i el...
Subjetividad y emoción

Subjetividad y emoción

Javier Daulte parteix de la seva pràctica com a dramaturg i director per posar en comú termes com la subjectivitat i la emoció en el teatre. En aquest article, reflexiona sobre la multiplicitat d’interpretacions que es donen en el fet escènic i les possibilitats que tenen a l’abast tant directors com intèrprets per beneficiar-se’n. La...
Experimentació formal, ètica i representació al teatre de debbie tucker green

Experimentació formal, ètica i representació al teatre de debbie tucker green

En aquest article, el professor de literatura anglesa i estudis teatrals de la Universitat de Barcelona Enric Monforte analitza la trajectòria de la dramaturga britànica debbie tucker green. Monforte es fixa en aspectes com la responsabilitat de l’espectador en les representacions de tucker green o com l’autora se serveix d’històries individuals per «remarcar la seva...
Editorial núm. 40

Editorial núm. 40

Com el propi nom indica, (Pausa.) ha estat sempre una publicació de tempos lents. Tot i la nostra decidida aposta per la contemporaneïtat i pel teatre dels nostres dies, pensem que una revista dedicada a la reflexió i a l’assaig ha de renunciar conscientment al vertigen de la novetat constant i de l’actualitat més immediata...
La dramaturga ignorant

La dramaturga ignorant

En aquesta conferència, la dramaturga, performer i teòrica Bojana Cvejić reflexiona sobre la «dramatúrgia de la dansa» des d’una perspectiva contextual en relació amb la pràctica especulativa i l’experimentació i des de la figura de la professional independent que la desenvolupa i que treballa conjuntament amb un coreògraf com a «generadora de problemes». [Aquest text...
Albert director Mestres d'escena

Albert director Mestres d’escena

En aquest article que tanca el dossier que dediquem a l’Albert Mestres, Ramon Simó repassa la trajectòria vital i professional del dramaturg català tot aprofundint en com la seva experiència amb diferents llenguatges artístics i escènics ha anat modelant el seu teatre i la seva forma d’afrontar la creació. Escriure un article sobre Albert Mestres...